Sanselek med frukt og grønnsaker

Oppkuttede grønnsaker er perfekt som mellommåltid i barnehage. Maten kan tilberedes sammen med barna. Gjør du matsituasjonen til en smakslek så kan du samtidig få barn til å smake på nye grønnsaker og barna får nye smaksopplevelse.

DU TRENGER

Finn frem skjærebrett og kniver. Finn frem ingredienser og følg oppskriften. Ta med noen barn på kjøkkenet som kan hjelpe til med å forberede aktiviteten.

Skriv ut  for sanselek

INGREDIENSER TIL 10 BARN

▪ Bitter: 2 pakker ruccola

▪ Søt: 2 mango

▪ Surt: 3 sure/grønne epler

▪ Salt: 1 glass oliven

▪ Umami: 1 pakke/glass soltørket tomat

SLIK GJØR DU

Forberedelse

  1. Vask ruccolasalaten i vann og legg den i en bolle.
  2. Sett mangoen på høykant og skjær ned på hver side av steinen med en skarp kniv. Skjær fruktkjøttet i terninger uten å skjære i skallet. Brett så mangobitene står ut. Skjær av mangobitene og legg dem i en bolle.
  3. Del ut kniver til barna og hjelpe dem med å kutte eplet i 2 like store biter. Del opp hver bit i to like store biter igjen. Spør barna «Hvor mange biter får vi om vi deler opp hver av bitene i to enda en gang, og så enda en gang?»
  4. Be barna legge oliven og soltørket tomat i hver sin bolle.

 

Smakslek

Leken tar for seg de fem grunnsmakene. Sett frem alle ingrediensene til mellommåltid. I vedlegget til månedens aktivitet finner du mer informasjon som du kan bruke i leken.

  1. Start med den søte mangoen først. Be barna holde seg for nesen. Spør barna «Hva smaker mangoen når du holder deg for nesen?» «Hva smaker den når du ikke holder deg for nesen?». Inni nesen er det mange lukteceller som fanger opp luktestoffene og sender beskjed til hjernen, som igjen forteller oss hvilken lukt det er. Dette påvirker hvordan mat smaker.
  1. Gå over til den bitre ruccolaen. Be barna beskrive hva de tror den kommer til å smake. Be barna så lukke øyne og smake. Spør barna «Er den sur, søt, bitter eller salt?» og «Hvordan var den forskjellig fra mangoen?»
  2. Gå så over til oliven og soltørket tomat. Spør barna «Hva smaker det?» og «Smaker det forskjellig når dere suger på den eller når dere tygger på den?».
  3. Til sist smak på de sure eplene. Spør barna «Hvor kjenner du smaken av eple på tungen?» Ofte så skjenner man sure ting mer på siden av tungen og søte ting på tuppen av tungen. Spør barna «Kjennes smaken annerledes ut på tuppen av tungen?».
  4. Barna kommer til å ha mange ulike responser på smakene. Følg gjerne opp med spørsmål som «Hvordan smaker den?» og «Hva gjorde at du likte denne bedre eller dårligere enn det andre?»

 

HVA HAR BARNA LÆRT?

Selv om denne aktiviteten er ment for å øke inntak av frukt og grønnsaker, kan aktiviteten oppnå en rekke læringsmål.

Kroppen og smaksutvikling:

Smaksleken lærer barn om de fem grunnsmakene og øker deres kjennskap til menneskekroppen. Barna lærer å gjenkjenne ulike smaker og få muligheten til å smake på nye uvante smaker.

Kommunikasjon, språk og tekst:

Aktiviteten legger til rette for språkutvikling og kommunikasjon.

▪ I vedlegget til aktiviteten skal barna svare på hva de ulike fruktene og grønnsakene heter og hva de smaker. Her finner du også en rekke andre grønnsaker som ikke er med i leken.

▪ Be barna si ordene høyt og repeter ordene barna sier for bedre artikulasjon og for å utdype barnas setninger.

▪ Utfordre barna på å velge 2 grønnsaker de likte aller best og spør dem hvorfor og hva den smaker

Her kan du skrive ut Sanselek og aktivitetsarket